zondag 29.08.2010 Verkenning Dabberroute (Neerpelt)

de Dabbers op verkenning

Dit weekend stond er geen toertocht op het programma in Limburg. Er was wel een rit voorzien in Kasterlee maar dat kwam qua planning nogal ongelegen. Familiale verplichtingen deden ons kiezen voor een lokaal tochtje. Waarom dan ook niet de dabberroute rijden. Er waren wat wijzigingen aangebracht in het parcours, zo bleek tijdens de laatste vergadering met de sportdienst. Tijd om wat Dabbers te verzamelen en op pad te gaan.

De noordelijke lus van de Dabberroute is 27 km, bijna volledig onverhard, met een grote afwisseling van ondergrond en omgeving.

Rond half negen vertrokken 7 moedigen bij Werner in de Weidenstraat. Vandaar ging het richting fietspad "oude spoorweg" waar we inpikken op de route ter hoogte van de Overwegstraat. Bijna onmiddellijk stond er een steile klim te wachten. Om wat hoogtemeters te hebben, is de steile ramp van de oude spoorbrug opgenomen in de route. Zondag geraakte niemand boven, ook niet na een tweede keer proberen. Is het de ondergrond? Zijn het de benen? Wie weet ...

Vanaf het kanaal rijden we via de passantenhaven naar de scoutsralley waar de route officieel zal starten. Als eerste lastige strook ligt de dreef in de scoutsralley te wachten. Het is een zompige ondergrond waar je flink moet stampen om er door te geraken. Zeker vandaag na een nacht met veel regen. Achteraan de scoutsralley slingeren we door het welpenbos naar de Fabrieksstraat , die we oversteken om de bossen van de Leukens te verkennen. Hier liggen enkele honderden meters mooie singletracks die uiteindelijk uitkomen boven op de zandberg aan de rotonde van Overpelt. We volgen een 50-tal meter de Fabriekstraat en rijden aan de onderzijde van de Noord-Zuid richting kanaal. Ter hoogte van de brug over het kanaal gaan we rechts richting Scoutsrally over het jaagpad tot aan de brug naar Grote Heide. Deze brug beklimmen we via de steile paadjes op de ramp. Als je boven op de brug bent, gaat het via dezelfde steile paadjes terug naar onder om uit te komen in Lommelsakker ter hoogte van de kanoclub. Hier nemen we terug het jaagpad richting Overpelt tot aan de brug over de Noord-Zuid.

Hier slaan we rechtsaf en rijden richting Tussenstraat door een prachtig onontgonnen gebied, vol met netels, waarmee de Sportdienst grote plannen heeft. Ze willen hier namelijk kunstmatige heuvels aanleggen. Yes !!!

Vanaf de Tussenstraat volgt een kilometertje asfalt. Het kan niet anders, want we moeten de Noord-Zuid oversteken ter hoogte van de Tussenstraat en volgen dan het fietspad richting Hageven.

Aan de Verkeerde-Lieve-Heer gaat het rechts langs het Hageven af, via trage wegen naar de Wulp om daar de Dommel over te steken. Nog even een stukje fietspad en dan langs de weiden af richting Buitenheide. Dit gedeelte is wellicht het mooiste stuk van de noordelijke lus. Het is een aaneenschakeling van bossen, weiden, tractorsporen, keren en draaien.Helemaal achteraan de Grote-Heide belanden we uiteindelijk bij een grenspaal. Het verste punt van onze route.Van hieruit gaat het nog steeds bijna volledig onverhard richting Witte Berg in Achel.

De Witte Berg is de speeltuin van de mountain-bikers: omhoog, omlaag, zand, keren, klimmen, dalen, ... alles wat je wil.

We volgen dan even de Prinsenloop om via "humpiedumpie"-wegen uit te komen op de rand van de villawijk. Hier duiken we weer het bos in met snelle paden en singletracks tot aan de Ponyfarm. Even de Achelse Dijk oversteken en dan rechts het bos in richting fietspad "oude spoorweg". Aan dit stukje bewaart Ben minder goede herinneringen: derailleur afgebroken. Dankzij artikel 16 wordt de ongelukkige naar huis geduwd via de voetbalvelden van Grote Heide. Gelukkige waren we zo goed als klaar met de Noordelijke lus.

Al bij al precies 40 km op de teller. Het was een mooie tocht, rustig tempo, lekker weer, maar wel vettig.
Dankzij de infrastructuur van de voorzitter waren onze fietsen weer netjes gepoetst toen we thuis arriveerden. :-)