mountainbike-club de Dabbers Neerpelt

24.06.2012 - Een heroische tocht naar Scherpenheuvel

Als voorbereiding op de Galibier zouden we met de Dabbers naar Scherpenheuvel rijden. Enerzijds om de benen te testen, anderzijds om een kaarsje op te steken. Dat kan nooit kwaad. Daar bovenop konden we ook onze fiets laten zegenen ... en het was nodig ...

`s Morgens om 8u stonden we aan de Scoutralley vertrekkensklaar met 9 Dabbers en 2 gastrijders, terwijl de regen al druppelsgewijs uit de lucht viel. Gelukkig niet al te erg maar toch voor sommigen net genoeg om een regenjasje aan te trekken.
VIa Overpelt en Lommel-Kattenbos ging het richting Balen. De sfeer zat er goed in, het tempo ook. We konden zelfs de regenjasjes uitdoen.
De snelheid lag rond de 30 km/u dus met wat geluk zouden we arriveren in Scherpenheuvel rond 10u15.

Helaas.

In Balen knalde plots bij Peter een spaak uit zijn achterwiel. Gelukkig kon hij nog verder, maar hier hebben we geluk gehad. Het was bijna afgelopen voor Peter ... in "the middle of nowhere".

In Ham bij het oprijden van het fietspad over het Albertkanaal, vond WIm het nodig om de grond te kussen. Hij heeft een patent op vallen met nieuwe fietsen. Deze winter ging hij met zijn spiksplinternieuwe mtb na een paar weken tegen de vlakte, nu was zijn nieuwe racefiets aan de beurt. De lichamelijke schade was beperkt, hier en daar wat schaafwonden, maar de schade aan de fiets is groter: beide wielen zijn licht gevleugeld en ook zijn derailleur heeft een flinke tik gekregen.

Na het kleine oponthoud konden we verder ... maar ... helaas, Erik rijdt op de brug lek. We waren amper weer 100m weg. En weer stonden we stil. Aan dit tempo zullen we uren onderweg zijn.

Bij het binnenrijden van Tessenderlo waren we genoodzaakt om even te stoppen voor een hevige regenbui. Het werd hoogtijd dat we de regenvestjes terug aantrokken. Het is sindsdien ook niet meer gestopt met regenen.

Tessenderlo is ook de start van de "heuvelzone". Hier en daar hebben we wat klimmetjes opgezocht, kwestie van de benen eens te testen. Iedereen is goed bovengeraakt. Dat ziet er goed uit.

Via de bossen rond Averbode reden we door Zichem vals plat omhoog Scherpenheuvel binnen.
Aan de Basiliek nam de pastoor even de tijd om onze fietsen te zegenen en dan moesten we snel beschutting zoeken op een terrasje om een hevige regenbui te laten passeren.
Bij een koffie en stukje taart kwamen de tongen weer los. De meesten hadden deugd van deze rustpauze.

scherpenheuvel basiliek

De pech bleef ons wel achtervolgen. Bij het vertrek in Scherpenheuvel stond Rony's fiets van voor lek. Weer wachten ...

Intussen viel de regen weeral met bakken uit de lucht.
Op weg naar Diest vond Werner het nodig om ook eens lek te rijden. De slicks op zijn mtb konden niet aan de steentjes weerstaan. We worden stilaan ervaren in het banden herstellen maar er zijn toch leukere dingen dan banden vervangen in een plensbui.

Vol goede moed ging het dan richting "Poggio" in Diest. De grasbos is een steile klim (gem. 8,1%, max. 19,6%) die mits de nodige dosering goed te doen is. In gespreide slagorde raakte iedereen boven. Dat zag er goed uit voor de komende weken.
De kilometers en klimmetjes beginnen wel stilaan hun tol te eisen ...

grasbos "Poggio"
Grasbos - Diest - bijnaam "Poggio"

Via Schaffen en Meldert ging het onder onophoudelijke regen richting Lummen waar we aan de kolenhaven afgesproken hadden met Anneleen en Tom om daar in te pikken. Helaas, zij zagen het niet zitten om van Achel naar Lummen te rijden door de gietende regen. Volgende keer dan maar?

In Lummen rijden we via het oude kolenspoor naar Zolder. Dit lange fietspad loopt constant licht omhoog en dat begon door te wegen. Een aantal batterijtjes waren flink leeg aan het lopen.

Ter hoogte van het containerpark in Zolder begon de groep te breken. Tijd om halt te houden en wat krachtvoer uit te delen. Kris had er duidelijk deugd van.

Via het Remo-stort kunnen we dan onder de beschutting van de bomen richting Helchteren rijden; hoewel die beschutting niet veel voorstelde.

Op het fietspad richting Neerpelt is het de beurt aan Dennis om lek te rijden achteraan.
Band gecontroleerd, niets gevonden, band vervangen en weer weg. Helaas, na een paar kilometer weer lek achteraan. Nu begint het wachten in de kletsnatte kledij toch door te wegen. Maar vooral de kou begint zijn tol te eisen. Voor sommigen is het hoog tijd dat we in Neerpelt aankomen.

De gewoonlijke après in de Scoutsralley is er dan ook overgeschoten vandaag.
ps: We zullen er volgende keer ene meer drinken !
Iedereen koos daarom in Neerpelt ook voor de snelste weg naar huis en ging genieten van een lekkere warme douche.

Het is een mooie tocht die we zeker nog eens moeten overdoen, maar dan in betere weersomstandigheden.
Deze editie staat alvast in de annalen van de Dabbers genoteerd als "een heroische tocht".

Toch nog wat statistieken:

• 127 km in totaal (60 heen, 67 terug)
  • 10 Dabbers
  • 5 lekke banden (4 achteraan, 1 vooraan)
  • 1 spaak over
  • 1 valpartij
  • 27 km/u gemiddeld
  • 75 kilometer onophoudelijke regen ...
  • en daardoor hééééél vééééél last van de processierups-haartjes ...
  • maar we zijn wel gezegend door de pastoor ! :-)

"Galibier, here we come!"

Op 30 augustus trekken de Dabbers naar de Galibier voor "Climbing for Life 2012"

Climbing for Life 2012

lees verder ...

Dabberkalender

Een overzicht van de toertochten die de Dabbers gepland hebben de komende weken.